Alma Media ostaa Climatrix-raportointipalvelun – vahvistaa kiinteistöanalytiikkaa ilmastoriskien hallinnassa

Alma Media Oyj                         Lehdistötiedote                          10.11.2025  
  
ALMA MEDIA OSTAA CLIMATRIX-RAPORTOINTIPALVELUN – VAHVISTAA KIINTEISTÖANALYTIIKKAA ILMASTORISKIEN HALLINNASSA 

Alma Media Finland Oy on ostanut DirectionLab Oy:ltä Climatrix-liiketoiminnan, joka tarjoaa digitaalisia työkaluja fyysisten ilmastoriskien arviointiin ja raportointiin. Yrityskaupalla, joka koskee varhaisen kehitysvaiheen liiketoimintaa, ei arvioida olevan olennaista vaikutusta Alma Median taloudellisiin tunnuslukuihin seuraavien kahden vuoden aikana.  

DirectionLab Oy on suomalainen teknologiayritys, jonka kehittämä analytiikkatyökalu tukee erityisesti kiinteistö-, vakuutus- ja rahoitusalan toimijoita ilmastoriskien hallinnassa. Ratkaisu on jo integroitu Alma Insightsin tarjoamaan Asuntopuntariin – tekoälypohjaiseen kiinteistöanalytiikkapalveluun, joka arvioi kohteiden markkina-arvon, myyntipotentiaalin ja riskit, mukaan lukien ilmastoriskit.  
  
"Climatrix täydentää Asuntopuntarin kohdearvioita ja tekee ilmastoriskien analysoinnista mitattavaa sekä jatkuvasta riskienhallinnasta helppoa. Kun ilmastonmuutos voimistaa sään ääri-ilmiöitä, on tärkeää ymmärtää, missä ja milloin potentiaaliset riskit voivat ilmetä, sekä niiden mahdollinen taloudellinen vaikutus", sanoo Tuomo Räsänen, Alma Marketplaces Real Estate -yksikön liiketoimintajohtaja.  
  
Climatrixin työkalu on suunniteltu vastaamaan EU-taksonomian vaatimuksiin ja tukemaan ESG-raportointia. Se tarjoaa vertailukelpoisen ja numeerisen arvion riskeistä, huomioiden eri ilmastoskenaariot ja aikajänteet.  

"Olen iloinen siitä, että kehittämämme edistyksellinen ilmastoriskien analysointipalvelu Climatrix saa Almassa uuden kodin, jossa sillä on vahvat resurssit kehittyä ja skaalautua Suomen ja Euroopan johtavaksi palveluksi – osana Alman vahvaa kiinteistötietojen palvelupakettia", sanoo Climatrixin perustaja ja DirectionLab Oy:n toimitusjohtaja Kari Tuukkanen

Lisätiedot:   
Tuomo Räsänen 
Liiketoimintajohtaja, Alma Marketplaces Real Estate -liiketoimintayksikkö   
Puhelin 0106653789 

Alma Media lyhyesti

Alma Media on kansainvälinen, voimakkaasti uudistuva, digitaaliseen mediaan, palveluihin ja markkinapaikkaliiketoimintaan keskittyvä yhtiö. Haluamme inspiroida ihmisen luontaista uteliaisuutta ja valinnanmahdollisuuksia luomalla palveluja, joissa yhdistyvät ylivoimainen sisältö, paras teknologia, aina paikallisesti merkityksellisemmällä tavalla. Suomessa tunnetuimpia brändejämme ovat muun muassa Kauppalehti, Talouselämä, Iltalehti, Jobly, Etuovi.com sekä Nettiauto. Rekrytointipalvelujamme ovat muun muassa Tšekissä prace.cz ja jobs.cz, Slovakiassa Profesia.sk sekä Kroatiassa mojposao.net.

Suomessa liiketoimintaamme kuuluvat johtavat asumisen ja autoilun markkinapaikat, talous- ja ammattimediat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut yrityksille ja ammattilaisille. Alman kansainvälinen liiketoiminta itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa koostuu rekrytointipalveluista ja toimitilojen markkinapaikasta.

Alma Mediassa työskentelee noin 1 700 ammattilaista ja yhtiö toimii 10 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2024 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 313 miljoonaa euroa, mistä digiliiketoiminnan osuus oli 84 %. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

  • Julkaistu: 10.11.2025 klo 10:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote

Jaa artikkeli