Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus näkyy niin toimituksellisessa sisällössä, digitaalisissa palveluissa kuin koko organisaation toimintakulttuurissa. 

Median rooli vastuullisen liiketoiminnan edistäjänä on kaksijakoinen: se toimii sekä esimerkkinä että mahdollistajana. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan journalistinen media vaikuttaa merkittävästi siihen, miten vastuullisuudesta puhutaan ja miten siihen suhtaudutaan eri toimialoilla. 

”Media tarjoaa yrityksille alustan kertoa vastuullisuustyöstään, mutta samalla se näyttää itse suuntaa valinnoillaan ja sisällöillään. Luotettava mediaympäristö on keskeinen edellytys myös vastuulliselle mainonnalle”, hän sanoo. 

Vastuullisuus läpäisee koko toimintakulttuurin 

Loimovuoren mukaan yleisön luottamuksen säilyttäminen, disinformaation torjunta ja taloudellisen kestävyyden varmistaminen ovat keskeisiä vastuullisuuskysymyksiä media-alalla. Vastuullisuustyö ei kuitenkaan rajoitu toimitukselliseen työhön ja sisältöihin. 

”Vastuullisuus ulottuu koko yhtiön toimintaan: toimitusketjuista tietosuojaan ja teknologisten ratkaisujen läpinäkyvyyteen. Suomessa journalistien ammattietiikka on poikkeuksellisen korkealla tasolla, ja toimituksemme ovat sitoutuneet Julkisen sanan neuvoston (JSN) Journalistin ohjeisiin”, hän muistuttaa. 

Vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi myös kansainvälisessä mediakentässä erityisesti luotettavuuden, läpinäkyvyyden ja journalistisen riippumattomuuden osalta. Euroopan komission tukeman Media Pluralism Monitorin (1) mukaan osassa Euroopan maista on huolta median omistuksen keskittymisestä ja toimituksellisen riippumattomuuden säilymisestä. Tämä tekee läpinäkyvän ja vastuullisen mediatoiminnan vaalimisesta entistä tärkeämpää, ja siinä suomalaisen median itsesääntely ja JSN:n valvonta ovatkin erinomaisia työkaluja. Myös Reuters-instituutin tuore raportti kertoo, että yleisöt arvostavat yhä enemmän toimituksellista vastuullisuutta, kuten faktantarkistusta, eettisiä ohjeita ja läpinäkyvyyttä sisällön alkuperän suhteen. (2)  

Kestävä kasvu on strateginen valinta 

Alma Media tukee kestävää kasvua monella tasolla. Sisällöllisesti vastuullisuusteemat ovat osa toimituksellista linjaa esimerkiksi Kauppalehdessä, Talouselämässä ja Uudessa Suomessa. Iltalehti tuo esiin eri alueiden ja ihmisryhmien ääniä, vahvistaen yhteiskunnallista osallisuutta ja toimien koko kansan yhteisenä keskustelufoorumina.  Digitaalisissa palveluissa vastuullisuus näkyy muun muassa energiatehokkuudessa, saavutettavuudessa ja tietoturvassa. 

”Rakennamme myös kumppanuuksia, joissa vastuullisuus toimii liiketoiminnan yhteisenä nimittäjänä. Tämä näkyy niin sisällöissä kuin palveluissa ja mainonnassa”, Loimovuori kertoo. 

Alma Media raportoi vastuullisuudestaan vuosittain kestävyysraportointidirektiivin eli CSRD:n (Corporate Sustainability Reporting Directive) mukaisesti. Raportointi kattaa muun muassa hiilijalanjäljen, henkilöstön monimuotoisuuden, saavutettavuuden ja asiakasvuorovaikutuksen. 

”Seuraamme myös sisältöjemme vaikuttavuutta ja koettua luotettavuutta. Tavoitteena on tehdä näkyväksi, miten liiketoimintamme tukee yhteiskunnallisia ja ympäristöllisiä tavoitteita ja miten edistymme niissä vuosi vuodelta”, Loimovuori sanoo. 

Konkreettisia tekoja ja kunnianhimoisia tavoitteita 

Alma Mediassa vastuullisuustyö ei jää strategiaan kirjaamisen tasolle. Viime vuosien saavutuksiin kuuluvat muun muassa hiilijalanjäljen puolittuminen, siirtyminen uusiutuvaan energiaan sekä vastuullisuutta tukevien palveluiden kehittäminen muun muassa markkinapaikkaliiketoiminnassa. 

”Olemme tuoneet markkinoille ratkaisuja, jotka tukevat myös asiakasyritystemme vastuullisuustavoitteita. Näitä ovat esimerkiksi DOKS-palvelu, ESG-datapalvelu ja Alue- ja Asuntopuntarit. Lisäksi olemme sitoneet vastuullisuustavoitteet koko henkilöstön vuositavoitteisiin”, Loimovuori kertoo. 

Alma Media oli myös ensimmäinen suomalainen mediayhtiö – ja maailman kolmas – joka asetti tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet jo vuonna 2016. Sittemmin tavoitteita on kiristetty entisestään. 

Alma Media otti käyttöön digimainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen niin ikään ensimmäisenä mediayhtiönä Suomessa. Hiilimittari raportoi Alman mainosverkostossa julkaistavan mainonnan synnyttämät kasvihuonekaasupäästöt ja auttaa siten mainostajia tunnistamaan digimainonnan hiilijalanjäljen syntyyn vaikuttavat tekijät. Tavoitteena on rohkaista mainostajia valitsemaan vähemmän ympäristöä kuormittavia mainonnan ratkaisuja. 

Lähteet

(1) European University Institute: Media Pluralism Monitor 2023  
(2) Reuters: Uutismedia verkossa 2025 

    Lue seuraavaksi:

    Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

    Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

    Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

    Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

    Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

    Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

    Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

    Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

    Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

    Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

    Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

    Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

    Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

    Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

    Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

    Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

    Alman kesäedut 2025

    Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

    Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

    Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

    Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

    Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

    Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

    Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]