Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus näkyy niin toimituksellisessa sisällössä, digitaalisissa palveluissa kuin koko organisaation toimintakulttuurissa.
Median rooli vastuullisen liiketoiminnan edistäjänä on kaksijakoinen: se toimii sekä esimerkkinä että mahdollistajana. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan journalistinen media vaikuttaa merkittävästi siihen, miten vastuullisuudesta puhutaan ja miten siihen suhtaudutaan eri toimialoilla.
”Media tarjoaa yrityksille alustan kertoa vastuullisuustyöstään, mutta samalla se näyttää itse suuntaa valinnoillaan ja sisällöillään. Luotettava mediaympäristö on keskeinen edellytys myös vastuulliselle mainonnalle”, hän sanoo.
Vastuullisuus läpäisee koko toimintakulttuurin
Loimovuoren mukaan yleisön luottamuksen säilyttäminen, disinformaation torjunta ja taloudellisen kestävyyden varmistaminen ovat keskeisiä vastuullisuuskysymyksiä media-alalla. Vastuullisuustyö ei kuitenkaan rajoitu toimitukselliseen työhön ja sisältöihin.
”Vastuullisuus ulottuu koko yhtiön toimintaan: toimitusketjuista tietosuojaan ja teknologisten ratkaisujen läpinäkyvyyteen. Suomessa journalistien ammattietiikka on poikkeuksellisen korkealla tasolla, ja toimituksemme ovat sitoutuneet Julkisen sanan neuvoston (JSN) Journalistin ohjeisiin”, hän muistuttaa.
Vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi myös kansainvälisessä mediakentässä erityisesti luotettavuuden, läpinäkyvyyden ja journalistisen riippumattomuuden osalta. Euroopan komission tukeman Media Pluralism Monitorin (1) mukaan osassa Euroopan maista on huolta median omistuksen keskittymisestä ja toimituksellisen riippumattomuuden säilymisestä. Tämä tekee läpinäkyvän ja vastuullisen mediatoiminnan vaalimisesta entistä tärkeämpää, ja siinä suomalaisen median itsesääntely ja JSN:n valvonta ovatkin erinomaisia työkaluja. Myös Reuters-instituutin tuore raportti kertoo, että yleisöt arvostavat yhä enemmän toimituksellista vastuullisuutta, kuten faktantarkistusta, eettisiä ohjeita ja läpinäkyvyyttä sisällön alkuperän suhteen. (2)
Kestävä kasvu on strateginen valinta
Alma Media tukee kestävää kasvua monella tasolla. Sisällöllisesti vastuullisuusteemat ovat osa toimituksellista linjaa esimerkiksi Kauppalehdessä, Talouselämässä ja Uudessa Suomessa. Iltalehti tuo esiin eri alueiden ja ihmisryhmien ääniä, vahvistaen yhteiskunnallista osallisuutta ja toimien koko kansan yhteisenä keskustelufoorumina. Digitaalisissa palveluissa vastuullisuus näkyy muun muassa energiatehokkuudessa, saavutettavuudessa ja tietoturvassa.
”Rakennamme myös kumppanuuksia, joissa vastuullisuus toimii liiketoiminnan yhteisenä nimittäjänä. Tämä näkyy niin sisällöissä kuin palveluissa ja mainonnassa”, Loimovuori kertoo.
Alma Media raportoi vastuullisuudestaan vuosittain kestävyysraportointidirektiivin eli CSRD:n (Corporate Sustainability Reporting Directive) mukaisesti. Raportointi kattaa muun muassa hiilijalanjäljen, henkilöstön monimuotoisuuden, saavutettavuuden ja asiakasvuorovaikutuksen.
”Seuraamme myös sisältöjemme vaikuttavuutta ja koettua luotettavuutta. Tavoitteena on tehdä näkyväksi, miten liiketoimintamme tukee yhteiskunnallisia ja ympäristöllisiä tavoitteita ja miten edistymme niissä vuosi vuodelta”, Loimovuori sanoo.
Konkreettisia tekoja ja kunnianhimoisia tavoitteita
Alma Mediassa vastuullisuustyö ei jää strategiaan kirjaamisen tasolle. Viime vuosien saavutuksiin kuuluvat muun muassa hiilijalanjäljen puolittuminen, siirtyminen uusiutuvaan energiaan sekä vastuullisuutta tukevien palveluiden kehittäminen muun muassa markkinapaikkaliiketoiminnassa.
”Olemme tuoneet markkinoille ratkaisuja, jotka tukevat myös asiakasyritystemme vastuullisuustavoitteita. Näitä ovat esimerkiksi DOKS-palvelu, ESG-datapalvelu ja Alue- ja Asuntopuntarit. Lisäksi olemme sitoneet vastuullisuustavoitteet koko henkilöstön vuositavoitteisiin”, Loimovuori kertoo.
Alma Media oli myös ensimmäinen suomalainen mediayhtiö – ja maailman kolmas – joka asetti tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet jo vuonna 2016. Sittemmin tavoitteita on kiristetty entisestään.
Alma Media otti käyttöön digimainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen niin ikään ensimmäisenä mediayhtiönä Suomessa. Hiilimittari raportoi Alman mainosverkostossa julkaistavan mainonnan synnyttämät kasvihuonekaasupäästöt ja auttaa siten mainostajia tunnistamaan digimainonnan hiilijalanjäljen syntyyn vaikuttavat tekijät. Tavoitteena on rohkaista mainostajia valitsemaan vähemmän ympäristöä kuormittavia mainonnan ratkaisuja.
Lähteet
(1) European University Institute: Media Pluralism Monitor 2023
(2) Reuters: Uutismedia verkossa 2025