Näin vaikutat digimainontasi hiilijalanjälkeen

Hiilidioksidipäästöjen mittaaminen ja pyrkimys niiden pienentämiseen on osa vastuullista digimarkkinointia. Mittaaminen luo vankan pohjan, jonka avulla muodostaa päästöjen pienentämiseen tähtääviä strategioita. Lue vinkit, joiden avulla voit pienentää digimainontasi hiilijalanjälkeä.

Meillä Alma Mediassa vastuullisuus kuuluu kiinteästi kaikkeen liiketoimintaamme, ja osana tätä työtä haluamme tukea ja auttaa asiakkaitamme kohti kestävämpää digimainontaa. Askeleita tällä polulla on muun muassa se, että tarjoamme ensimmäisenä suomalaisena mediayhtiönä digimainonnan kampanjoiden hiilijalanjäljen mittaamisen Alma Hiilimittarin avulla.

Mainonnan hiilijalanjäljen laskentamallin tuottaa Scope3. Laskentamalli kattaa kaikki mainoksen tuottamisen vaiheet alusta loppuun. Alma Hiilimittari toimii osana digikampanjoiden raportointia, tarjoten tarkkaa tietoa mainonnan ympäristövaikutuksista.

Lue lisää Alma Median vastuullisuustyöstä >>

Mittaaminen on vasta alkua

Mainonnan hiilijalanjäljen mittaaminen on tärkeää, sillä vain lähtötason tietämällä toimintaa voidaan kehittää ja muutosten suuntaa seurata. Mainonnan ympäristövaikutusten pienentäminen on kestävyyslaji, ei niinkään pikamatka.

IAB Finlandin jäsenyrityksien edustajista koostuva Vastuullinen digimainonta -työryhmä selvitti vastuullisen digimainonnan tilaa Suomessa kyselytutkimuksen avulla keväällä 2023. Tutkimuksen mukaan vain 4 % vastaajista mittaa digimainonnan hiilijalanjälkeä, kun vastaava luku IAB Europen kyselyssä oli 20 %. Vastaajat kokivat suurimpana haasteena vastuullisen digimainonnan tiellä yhtenäisten standardien ja tietoisuuden puutteen.

Tutustu kyselytutkimuksen tuloksiin >>

Tuloksista tekoihin

Yhteistyökumppanimme Scope3 kertoo The State of Sustainable Advertising Q2 2023 -raportissaan, että digitaalinen mainonta (sisältäen display-mainonnan ja suoratoistopalvelut) aiheuttaa globaalisti 7,2 miljoonaa tonnia hiilidioksidipäästöjä vuodessa. Tämä vastaa 1,4 miljoonan yhdysvaltalaisen kotitalouden vuotuista sähkönkulutusta.

Suomessa digitaalisen mainonnan päästöt ovat toki maltillisempia johtuen muun muassa digimainonnan julkaisijoiden yleensä kevyemmistä ekosysteemeistä globaaleihin toimijoihin verrattuna. Siitä huolimatta toimiaksemme vastuullisesti nyt ja tulevaisuudessa, meidänkin on aika siirtyä mittaamisesta tekoihin ja kohti entistä kestävämpää digimainontaa. Lue alta vinkit, miten pääset alkuun.

Näin pienennät digimainonnan hiilijalanjälkeä

1. Aloita mittaamisesta ja pyydä mediakumppaniltasi mainonnan hiilijalanjälki

    Näin voit tunnistaa korkeapäästöiset kumppanit, mainosverkostot ja teknologiat. Sen jälkeen voit lähteä miettimään konkreettisia keinoja vähentää päästöjä. Scope3 neuvoo The State of Sustainable Advertising Q2 2023 -raportissaan suunnittelemaan päästöjen vähennysstrategiat aina kanavakohtaisesti.

    Alma Hiilimittari tarjoaa vaivattoman tavan mitata digikampanjoiden hiilijalanjälkeä osana kampanjaraportointia.

    2. Ohjaa investointisi vähäpäästöisiin ratkaisuihin

      Mediakumppanin valinta on tässä keskeisessä asemassa. Scope3:n mukaan kotimainen mediakumppani on todistetusti vähäpäästöisempi valinta.

      Vastuullisten medioiden valinta kannattaa paitsi ympäristön, myös mainonnan toimivuuden näkökulmasta, sillä median vähäpäästöisyys korreloi median suorituskyvyn kanssa.

      Scope3:n selvitys laajasta otoksesta erilaisia digikampanjoita paljastaa, että päästöiltään alhaisemmat kampanjat toimivat myös mainonnan mittareilla mitattuna paremmin. Esimerkiksi päästöiltään alhaisimpaan neljännekseen kuuluneiden kampanjoiden suoriutuminen CTR- ja VCR-mittareilla oli yli 60 % parempi.

      Scope3 arvioi, että vähäpäästöiset mediat toimivat laajemminkin vastuullisesti, jolla on vaikutusta myös mainonnan toimivuuteen näissä medioissa.

      Tutustu tuloksiin The State of Sustainable Advertising Q2 2023 -raportissa >>

      3. Harkitse, mikä osuus ohjelmallisen mainonnan investoinneistasi menee korkeiden hiilipäästöjen sivustoille

      Tämä on tärkeää etenkin Open Marketplacessa. Erityisesti niin kutsutuilla Made For Advertising -sivuilla (MFA) riski korkeisiin päästöihin on suurempi. Scope3:n mukaan MFA-sivustoilla onkin jopa 26 % korkeammat hiilidioksidipäästöt kuin muilla verkkotunnuksilla.

      Lue lisää The State of Sustainable Advertising Q2 2023 -raportista >>

      Alman ohjelmallinen mainonta näkyy aina vain Alman omissa medioissa ja palveluissa. Näin ollen mukana ei ole Scope3:n mainitsemia korkeiden päästöjen MFA-sivustoja. Lisäksi Alma Hiilimittari tarjoaa hiilidioksidipäästöjen mittaamisen myös ohjelmallisen mainonnan diiliostoihin, jolloin voit seurata oman ohjelmallisen mainonnan päästöjen määrää ja kehitystä.

      Haluatko tietää, miten sinä voit vaikuttaa digimainontasi hiilijalanjälkeen?

      Ota yhteyttä mediamyyntiimme, niin jutellaan lisää!


      Hyvä tietää! Mitä vastuullinen digimarkkinointi on?

      Hiilidioksidipäästöjen mittaaminen ja pyrkimys niiden pienentämiseen on osa vastuullista digimarkkinointia. IAB Finland määrittelee vastuullisen digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin seuraavasti:

      Vastuullinen digitaalinen mainonta ja markkinointi lieventää vaikutuksiaan ympäristöön sekä huomioi vaikutuksensa yhteiskuntaan, ollen samalla myös taloudellisesti kannattavaa.

      Tämä sisältää digitaalisen toimitusketjun ja teknologiat, joita käytetään mainoksen toimittamiseen mainostoimistolta tai mainostajalta loppukäyttäjän näytölle, ja kattaa vastuullisen digimainonnan kolme pilaria:

      1. Ympäristövastuullisuus
      2. Sosiaalinen vastuullisuus
      3. Taloudellinen vastuullisuus

      (lähde: IAB Finland, Vastuullisen digimainonnan -työryhmä)

      Lue seuraavaksi:

      Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

      Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

      Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

      Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

      Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

      Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

      Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

      Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

      Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

      Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

      Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

      Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

      Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

      Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

      Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

      Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

      Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

      Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

      Alman kesäedut 2025

      Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

      Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

      Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

      Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

      Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]